2025-05-26
Výstavba vôbec prvej viedenskej "superštvrte" sa blíži ku koncu. V mestskej časti Favoriten vzniká moderné, zelené a pokojné prostredie, kde ľudia a príroda majú prednosť pred autami. Superblok by mal byť kompletný do konca roka.
Tam, kde ešte donedávna dominoval betón a rušná prevádzka, sa dnes vo Viedni stavajú príjemné a bezpečné miesta pre každodenný život. Práce na "superštvrti" v mestskom obvode Favoriten sú v plnom prúde a celý projekt pomaly vstupuje do záverečnej fázy. Prvá časť ambicióznej transformácie verejného priestoru na mestskú "obývaciu izbu" pod holým nebom je už dokončená. Teraz prestavba vstupuje do cieľovej rovinky a hotovo by malo byť do konca roka.
Inšpiráciu projekt čerpá z inovatívnych barcelonských superblokov. Vo štvorci vymedzenom ulicami Gudrunstraße, Leebgassa, Quellenstraße a Neilreichgasse vyrastá štvrť, kde namiesto automobilovej dopravy dostávajú priestor ľudia, stromy a komunitný život. Cieľom je ukázať, že moderný mestský dizajn môže byť nielen funkčný, ale aj ústretový k rodinám a seniorom a zároveň ekologicky udržateľný.
Doteraz viedenská radnica v superbloku vysadila 44 nových stromov, vytvorila 11 mikro verejných priestranstiev a 70 zelených plôch. "Prvá časť superštvrte sa už prezentuje v novom kabáte, úplne v súlade s naším mottom „preč s asfaltom“ – s veľkým množstvom zelene, možnosťami pre ochladenie a priestorom pre ľudí, ktorí už tento rok v lete budú môcť ťažiť z týchto zmien," hovorí radná pre plánovanie Ulli Sima.
Druhú fázu, výstavbu pešej zóny v okolí strednej školy Herzgasse, mesto plánuje dokončiť ešte tento rok. Priestor doplnia chladiace prvky, lastúrniky a svetlá dlažba, ktorá umožní vsakovanie dažďovej vody, a tým aj prirodzené ochladenie okolia. Rozšírený chodník pred materskou školou na Gudrunstraße zase ponúkne lavičky aj viac priestoru pre pohodlnejšiu chôdzu. K 47 existujúcim stromom tu pribudne ďalších 66, vznikne 94 zelených plôch, 59 miest na sedenie, 20 vodných prvkov (vrátane šiestich herných), osem preliezačiek pre deti a štyri pergoly so zeleňou.
Zásadnú úlohu tu zohráva obmedzenie tranzitnej dopravy. Odklon automobilov na hlavné cesty zaisťujú na križovatkách tzv. diagonálne filtre. Vo štvrti tento systém funguje už na štyroch miestach a výsledky sú poznať: menej hluku, lepší vzduch a zvýšená bezpečnosť. Zároveň ale superblok zostáva prístupný aj pre tých, ktorí prichádzajú autom. Projekt myslí aj na princípy cirkulárnej ekonomiky – betónové prstence použité na filtre pochádzajú z recyklovaných odpadkových košov z Dunajského ostrova.
Autor: dg Zdroj: stadt wien Preberať obsah stránky je možné len so súhlasom redakcie. Všetky práva vyhradené.
Viete že...
Ako prejav uznania dobrých služieb sa zvykne dávať sprepitné vo výške cca 5% účtovanej čiastky.