2019-09-20
Tento školský rok začal vo Viedni pre takmer 240 000 detí. Popri písaní, čítaní a počítaní rodičov zamestnáva aj ďalšia téma: bezpečná a bezproblémová cesta do školy. Viedeň preto pri vybraných školách začala obmedzovať fenomén tzv. mamataxi a hlásia pozitívne výsledky.
Asi 20 percent detí z viedenských základných škôl vozia ich rodičia do školy autom. Autá parkujúce vo viacerých radách, nečakane otvorené dvere, úhybné manévry, trúbenie – pred mnohými školami ráno panuje chaos. A i keď za mamataxi môžu byť dobré úmysly, neprispieva podľa mesta Viedeň k bezpečnosti vlastných ani ostatných detí.
Minulý rok preto pri jednej z viedenských škôl zaviedli tzv. školskú ulicu. Každý školský deň tu od 7:45 do 8:15 platí zákaz vjazdu pre motorové vozidlá. Okrem trvalých dopravných značiek je ulica vždy uzavrená mobilnou zábranou. A od tohtoročného 9. septembra sa pridávajú dalšie tri školy.
Pri jednej zo škôl bude navyše Viedeň testovať i popoludňajšie obmedzenie prevádzky áut a motoriek, a to vždy pol hodinu pred koncom výuky medzi 15:30 a 16:00. „Popoludňajšia školská ulica bude najprv pilotným pokusom, ktorý vyhodnotíme,“ hovorí Petra Jens z mestskej agentúry pre mobilitu. „A keď sa popoludňajší zákaz vjazdu osvedčí, premenia sa na dlhohodobé opatrenia,“ dopĺňa Jens.
Pri raňajšom obmedzení pritom Viedeň už pozitívny efekt vysledovala. Áut výrazne ubudlo a deti jazdia častejšie do školy na bicykli, kolobežke alebo chodia peši, čo sa podľa Viedne pozitívne odráža na ich koncentrácii a zdraví.
Mestskej agentúre pre mobilitu sa hlási mnoho mestských častí, škôl alebo združení rodičov, ktoré chcú podobné opatrenia zaviesť i pri vlastných školách. Jednotlivé prípady skúma mesto vždy zvlášť, musí totiž spĺňať mnoho kritérií, medzi ktoré patrí dopravný význam ulice, náhradné vedenie dopravy alebo neprítomnosť električkovej dopravy. A na zavedení sa vždy musia zhodnúť i zástupcovia rodičov, škola a mestská časť.
Náklady na opatrenia nesie mestská časť, do informačnej kampane pre rodičov a miestnych obyvateľov a podnikateľov sa zapája i agentúra pre mobilitu, a za každodenné umiestňovanie a odstraňovanie zábran zodpovedá škola.
Okrem školských ulíc s obmedzeným vjazdom Viedeň zavádza i veľa ďalších opatrení ako úprava verejného priestoru pred školou, zníženie rýchlosti alebo takzvané plány školských ciest, ktoré upozorňujú na kritické miesta.
Zdroj: (com) Preberať obsah stránky je možné len so súhlasom redakcie. Všetky práva vyhradené.
Viete že...
... v Bregenzerwalde žije viac kráv ako ľudí? Zatiaľ čo v 22 obciach žije 30.000 obyvateľov, kráv je až 35.000.