2021-11-14
Prejsť mestom na zelenú býva často nedostupným snom. Viedenským vodičom a cyklistom sa už blýska na lepšie časy. Mesto bude na frekventovaných uliciach v centre testovať aplikáciu, ktorá vodičom ukáže príchod zelenej vlny. Magistrát si sľubuje zvýšenie plynulosti dopravy a bezpečnosti i zníženie emisií, a to i na svetoznámej Ringstraße.
V dopravnej politike kladie Viedeň dlhodobo dôraz na rozvoj a skvalitňovanie verejnej dopravy a zlepšovanie podmienok pre peších a cyklistov. Pracovníci radnice sa však zaoberajú i spôsobmi, ako prispieť k zlepšeniu dopravnej situácie v dvojmiliónovej metropoli. Jednou z nových ciest sa môže stať i chytré riadenie dopravy. "Teraz preto spúsťame pilotný projekt, ktorého prvú časť, aplikáciu Zelená vlna Viedeň (Grüne Welle Wien), môže ušetriť až 15 percent emisií," uviedla viedenská radná pre mobilitu a digitalizáciu Ulli Sima. Viedeň na akcii spolupracuje so spoločnosťou Kapsch TrafficCom, ktorá vyvíja inteligentné dopravné systémy.
Špeciálny software teraz prepája 75 semaforov na Ringstraße, frekventovanej Prinz-Eugen-Straße, privádzači Landstraßer Gürtel a kľúčových dopravných tepnách na oboch stranách bočného ramene Dunaja. Celková dĺžka úsekov je 17 kilometrov. Vodiči a cyklisti tu môžu využiť aplikáciu, ktorá im ukáže individuálnu zelenú vlnu pre prejazd týmito úsekmi. Aplikácia na základe GPS zobrazí, pri akej povolenej rýchlosti sa cyklisti a vodiči dostanú k semaforu v čase, keď sa na ňom rozsvieti zelená. Tým, ktorí už stoja na červenej, sa zobrazí čas do prepnutia na zelenú. Účastníci prevádzky vďaka tomu môžu upraviť svoju rýchlosť podľa signálov semaforu a pokiaľ už stoja na červenej, môžu sa lepšie pripraviť na rozjazd. Vďaka všetkým výhodám Viedeň predpokladá, že vozidlá môžu dosiahnuť až pätnásťpercentné úspory emisií CO2.
"Viedeň sa v oblasti mobility stáva jednou z popredných metropolí v Európe," uviedol pri predstavení projektu Georg Kapsch, riaditeľ rovnomennej firmy, a načrtol budúci vývoj. "Cez novú aplikáciu pre chytré telefony Zelená vlna Viedeň budú semafory v meste chytro komunikovať s účastníkmi prevádzky. Aby sa obmedzila tvorba dopravných zácp, budú v ďalšom kroku, ktorý má byť v testovanej oblasti implementovaný do polovice roku 2023, upravované zelené signály na semaforoch flexibilne podľa skutočného objemu prevádzky. Tým sa dá zásadne znížiť stres a záťaž životného prostredia," doplnil Kapsch.
Ak sa testovacia prevádzka aplikácie na zelenú vlnu vo Viedni osvedčí, pripojí Viedeň do systému ďalších 600 semaforov na hlavných trasách. Tento projekt je pritom podľa radnice len začiatkom veľkej digitalizácie viedenskej cestnej dopravy. Chce sa usilovať i o to, aby sa podobné funkcie výhľadovo stali súčasťou výbavy automobilov. "To, čo ešte dnes znie trochu ako sci-fi, by sa v dohľadnej dobe mohlo stať celkom bežným. Pretože práve to všetko umožňujú prepojené a chytré dopravné systémy, ktoré teraz vo Viedni testujeme," uzavrela viedenská radná pre mobilitu a digitalizáciu.
Zdroj: com Preberať obsah stránky je možné len so súhlasom redakcie. Všetky práva vyhradené.