2022-05-17
Viac ako tretina denných ciest vo Viedni sa uskutočňuje pešo. Mestské rady šiestich okresov tento rok oznámili nové plány na rozšírenie chodníkov, vytvorenie peších a oddychových zón, zlepšenie verejných priestorov a zvýšenie bezpečnosti a pohodlia v okolí škôl. Vďaka premysleným opatreniam sa kvalita života v širšom centre Viedne v nasledujúcich rokoch zlepší.
Viedeň je pešie mesto. Najväčší podiel na denných cestách v rakúskom hlavnom meste má chôdza (35 %), a to viac ako verejná doprava (30 %), auto (26 %) alebo bicykel (9 %). Mestské rady šiestich okresov sa preto rozhodli vypracovať a prijať strategické plány pešej dopravy. Tri mestské časti (Favoriten, Meidling a Rudolfsheim-Fünfhaus) sú teraz v prípravnej fáze, zatiaľ čo ďalšie tri (Neubau, Josefstadt a Ottakring) už predložili tzv. masterplány pre peších a do konca roka aj s podporou obce uskutočnia prvé úpravy.
Prehľady okresov v prvom rade ukazujú, ktoré oblasti patria medzi najdôležitejšie pre pešiu dopravu a ktoré oblasti vykazujú najväčšie problémy. Podrobné plány potom priamo ukazujú konkrétne možnosti zlepšenia, napríklad rozšírenie úzkych chodníkov, doplnenie chýbajúcich prechodov alebo zelených plôch. Okresy tvrdia, že konkrétne zlepšenia plánujú niekoľko rokov vopred.
V okrese Neubau sa tento rok rozhodli zrekonštruovať päť ulíc. Niektoré úseky sa stanú pešími alebo obytnými zónami. Miestna radnica plánuje aj citylogistickú kampaň, ktorej cieľom je obmedziť čoraz častejšie parkovanie dodávok a iných vozidiel na chodníkoch. Mestská časť Josefshof plánuje v tomto roku premenu verejného priestoru pred školskými budovami. Asfaltové parkovisko sa stane otvoreným priestorom na hranie a učenie s lavičkami, vodným prvkom a stromami, ktoré poskytnú tieň a ochladenie počas horúcich dní. Radnica sa tiež zameria na bezpečný prejazd cyklistov okolo škôl a vysadí novú pouličnú zeleň. Ďalší viedenský okres, Ottakring, kladie tento rok okrem iného dôraz na systematické zvyšovanie bezpečnosti školských trás, napríklad zlepšovaním rozhľadu na križovatkách a umiestňovaním reflexných výstražných značiek.
Plány pre peších sa vypracúvajú v spolupráci medzi okresmi a viedenskou radnicou. Tá ponúka odbornú podporu, pomoc pri podávaní žiadostí o granty na Spolkové ministerstvo pre opatrenia v oblasti klímy a dopĺňa iniciatívu obcí vlastnými opatreniami, ako je ekologizácia budov a celomestských verejných priestranstiev alebo výstavba chodníkov pre peších. Podľa viedenskej radnej pre dopravu Ulli Sima sa iniciatívy samosprávy a mestských častí navzájom dobre dopĺňajú a pomáhajú vrátiť mesto ľuďom a urobiť z neho lepšie miesto pre život a prispôsobiť sa klimatickým zmenám. "Chôdza je mimoriadne zdravá a šetrná ku klíme, preto by sme mali chodcom rozprestrieť pomyselný červený koberec," uzatvára Sima.
Zdroj: com Preberať obsah stránky je možné len so súhlasom redakcie. Všetky práva vyhradené.
Viete že...
Rakúska ťahaná štrúdľa, alebo strudel, patrí k tradičným rakúskym receptom. Je však známa a obľúbená vo všetkých krajinách bývalého Rakúsko-Uhorska, ale aj na celom svete. Charakteristická pre tento zákusok, je špecifická úprava cesta, ktoré sa ručne naťahuje na veľmi tenučkú, až priehľadnú hrúbku.