Koniec pre e-kolobežky? Viedeň sa spolieha na nové pravidlá
2023-04-03
Koniec "kolobežkového chaosu": prísnejšie pravidlá pre požičiavanie e-kolobežiek začnú platiť vo Viedni od mája. Napríklad ich parkovanie na chodníkoch bude zakázané.
Po prieskume vo francúzskom hlavnom meste Paríž, v ktorom sa obyvateľstvo vyslovilo za zákaz požičiavania e-kolobežiek, teraz takýto zákaz aj padne. Vo Viedni sa chcú namiesto zákazu spoliehať na nové pravidlá.
Prísnejšie pravidlá pre e-kolobežky, Viedeň © Austria.SK
Takmer 90 percent tých, ktorí hlasovali v Paríži, bolo za zákaz požičiavania zariadení z ulíc Paríža, ako oznámilo vedenie mesta. Starostka francúzskeho hlavného mesta Anne Hidalgová oznámila, že bude sledovať hlasovanie, aj keď výsledok prieskumu nie je právne záväzný. V Paríži je k dispozícii na prenájom približne 15.000 e-kolobežiek.
Zástancovia oceňujú požičovňu e-kolobežiek ako zdroj ľahko použiteľného vozidla na prekonávanie vzdialeností v centre mesta. Odporcovia argumentujú, že e-kolobežky hromadne prekážajú. Objavujú sa aj sťažnosti, že vodiči takýchto kolobežiek sú na chodníkoch arogantní.
Vo Viedni úplne nové nariadenie zabezpečí, že sa kolobežkový chaos na chodníkoch čoskoro skončí a ponuka zdieľania šetrného voči klíme sa zatraktívni. Ústrednými bodmi nového nariadenia od mája sú zákaz státia e-kolobežiek na chodníkoch, zriadenie pevných parkovacích miest v hotspotoch a obmedzenie počtu v okresoch, kde bol predtým pretlak.
Pre centrum bude maximálny počet spolu 500 e-kolobežiek. V budúcnosti bude v okresoch Leopoldstadt po Alsergrund a Brigittenau povolených celkovo 1.500 e-kolobežiek. Vo vonkajších okresoch sa má naopak ponuka rozširovať. Riadenie v reálnom čase by mal v budúcnosti umožniť aj "digitálny prístrojový panel". Tak sa porušenie pravidiel dá zistiť kedykoľvek – aj spätne.
Okrem toho mesto Viedeň plánuje vlastné zákazové zóny pre e-kolobežky. Podľa požiadavky mesta musia prevádzkovatelia vo svojich prevádzkových aplikáciách zriadiť zóny s obmedzeným prístupom v okolí nemocníc, na trhoviskách a iných "hotspotoch", kde dochádza k nárastu zneužívania. V zakázaných zónach bude technicky nemožné jazdiť alebo parkovať e-kolobežky. Na peších zónach a v obytných uliciach dochádza k automatickému zníženiu rýchlosti.
V budúcnosti musia mať e-kolobežky smerovky, brzdové zariadenia, ktoré fungujú nezávisle od seba, akustické výstražné signály a stabilné stojany.
Pre elektrické kolobežky platia pravidlá, ktoré platia aj pre používanie bicyklov: - Je potrebné dodržiavať pravidlá cestnej premávky a rýchlostné obmedzenia. - Jazda po chodníkoch, chodníkoch a ochranných cestách je zakázaná. - V obytných uliciach a zónach stretnutí je povolená jazda na e -kolobežkách rýchlosťou prispôsobenou premávke chodcov. Na peších zónach je zakázané jazdiť na e -kolobežkách. Výnimka: Ak je povolená jazda na bicykli, e -kolobežka môže jazdiť aj primeranou rýchlosťou. - Rovnako ako bicykle, aj elektrické kolobežky musia byť vybavené brzdami, prednými svetlometmi a červeným zadným svetlom, ako aj odrazkami alebo zadnými svetlami. - Deti do 12 rokov, ktoré nie sú držiteľmi bicyklového preukazu, môžu používať e-kolobežky, s výnimkou obytných ulíc, len v sprievode osoby staršej ako 16 rokov. - Pre deti do 12 rokov sú prilby povinné. - Používanie telefónu počas jazdy je zakázané.
Autor: gd Zdroj: stadt wien Preberať obsah stránky je možné len so súhlasom redakcie. Všetky práva vyhradené. |
|
|